Safe Cycling revolusjonerer sykkelsporten

Den unge gründeren, Markus Lærum (26), brenner for trygge sykkelløp. Han har sørget for betydelig bedre sikkerhet i gjennomføringen av mange store sykkelritt med sin oppfinnelse; LED-skiltet Safety Sign.

Safe Cycling revolusjonerer sykkelsporten

Den unge grûnderen, Markus Lærum (26), brenner for trygge sykkelløp. Han har sørget for betydelig bedre sikkerhet i gjennomføringen av mange store sykkelritt med sin oppfinnelse; LED-skiltet Safety Sign.

I 2016 satt den da 19 år gamle Lærum og så på Tour de France, og fikk en idé som er i ferd med å revolusjonere sikkerhetsopplegget i sykkelritt. Det er mange partier i et ritt som er uoversiktlige for deltakerne, der de erfaringsmessig kjører feil eller kjører på hindringer de ikke ser tidsnok. Idéen består i LED-skilter med et eget symbolsett for varsling av ulykkespunkter. Lærum tok kontakt med BD Samferdsel og presenterte ideen sin. Ballen rullet, og i 2017 kunne de presentere tre prototyper, som var starten på en spennende reise.

Samarbeid om utviklingen

De fikk de testet prototypene på Arctic Race i Nord-Norge samme år. Vanligvis står det vakter langs ruta på de verste punktene, men de rekker ikke over alt, og det skjer mange stygge velt. Med de nye Safety Sign-skiltene er ulykkesraten kraftig redusert. Tilbakemeldingene fra deltakere og arrangører, inkludert frivillige og betalte hjelpere samt politi, var fantastiske. De forteller at Safety Sign er til veldig stor hjelp, der mange skader og potensielle ulykker avverges. På bakgrunn av erfaringer derfra har Safe Cycling forbedret noen av funksjoner. Høsten 2018 hadde de ti skilter ferdig produsert, og solgte seg da inn til Deutchland Tour. I 2019 var de på plass i flere utenlandske løp, med Tour
de France som et av mange.
60 % av krasj skjer de siste 5 milene; derfor må man sette inn størst innsats med varsling der.

Fra Nordkapp til Spania

Safe Cycling har fått til noe stort; de har inngått avtaler med 180 idrettsarangementer fra Nordkapp til Spania, blant annet med mange av de største sykkelrittene i Europa. De har hatt avtale med ASO siden 2019. ASO (Amaury Sport Organisation) står bak store arrangementer som Tourde France, Paris–Nice, Paris–Roubaix, Liège–Bastogne–Liège, La Flèche Wallonne, Rally Dakar (bil- og motorsykkelløp), Open de France (golf), Paris Maraton og en rekke sykkelritt i Afrika. De inngikk avtale med Giro d’Italia i 2020 (Giro d’Italia er et sykkelritt på tre uker, som går av stabelen i mai hvert år).

Symboler og lydvarsling

Alle skiltene er like, med 16 forhåndsprogrammerte symboler. Symbolene varsler blant annet høyresving, midtrabatt og skilt midt i veien. Det er også implementert lydsignaler i skiltene, som gjør det enda lettere å bli oppmerksom på eventuelle hindringer. Planen er å legge til andre relevante varslinger, noe de håper å ha på plass til neste år.

40 skilter på plass så langt

Til nå har de produsert 40 skilter. I år har de fokusert på å lage dem større, lettere og så funksjonelle som mulig. De første ti skiltene krevde to personer når de skulle plasseres ut langs ruten til sykkelrittene. De nye skiltene krever bare en, noe som gjør at lønnskostnadene halveres. 

De har planer om å etablere seg i flere land, og til neste år står Frankrike og Italia for døren. Håpet er å doble kapasiteten i løpet av 2024, noe som absolutt er oppnåelig. De er også i dialog med Canada, der de ser på logistikken om de klarer å levere allerede til høsten, og med USA om å levere til OL i Los Angeles i 2028.

Eneste tilbyder i et stort marked

Safe Cycling er eneste firma som tilbyr disse skiltene, og selger blant annet pakkeløsninger der de håndterer skilter, logistikk, planlegging og overnatting. Logistikk og planlegging av hvor skiltene skal plasseres gjøres i forkant. Skiltene settes så ut på morgenen rittdagen, og samles inn når rittet er over for dagen. Deretter kjører de til neste etappe og gjør det samme om igjen.

Nøye planlagt

SafeCycling laster inn ca. 20 skilt inn i en varebil før sykkelrittet starter, i tillegg til ekstra utstyr som krasjputer og LED-piler. Før start setter de ut skilter på avtalte punkter for å advare syklistene om potensielle farer. De har ikke nok skilt til å dekke alle punktene samtidig – derfor samler de sammen skiltene når syklistene har passert, og plasserer dem ut langs farlige punkter lenger fram i løypa.

Ulik praksis fra lend til land

Kostnader for sikkerhetstiltak er noe ulikt fra land til land. I Sveits stiller for eksempel politiet opp gratis for å hjelpe til med sikkerheten, mens i Nederland må arrangørene betale alt selv. Så det er nok en større utfordring å selge seg inn til land der arrangørene får gratis drahjelp fra myndighetene. Et stort problem for arrangørene er imidlertid kapasitet; noen ganger må arrangementer avlyses på grunn av mangel på folk. Safety Sign eliminerer dette, og har vist seg å gi en mye større effekt på sikkerheten enn det mennesker klarer. Safe Cyclings skilter gjør det tryggere for alle involverte; både deltakere, vakter og publikum.

Voksende marked

Planen er å ekspandere utenfor sykkelløp;de undersøker også interessen for å levere det samme til andre sportsgrener, som for eksempel golf og løping. Da er det også snakk om å levere en ny oppfinnelse; LED-piler, som viser vei til for eksempel parkeringsplasser eller billettkjøp. Potensielle bruksområder er også konserter og andre arrangementer med store folkemengder. Så det ser ut til at sikkerheten og fremkommeligheten vil være kraftig forbedret i årene som kommer – takket være Safe Cycling og deres oppfinnelse.

20.08.2023
Brødrene Dahl

Siste nytt fra Brødrene Dahl

Full oversikt over skiltenes miljøpåvirkning
16.06.23
Samferdsel
Full oversikt over skiltenes miljøpåvirkning
Vi har fått EPD på mange trafikkskilt - et langt steg på veien til full miljødokumentasjon.
Les mer
Gabionmadrasser – effektiv løsning for flomkontroll
16.05.23
Samferdsel
Gabionmadrasser – effektiv løsning for flomkontroll
I kampen mot flom er det viktig å sette inn effektive tiltak for å redusere risiko og skadeomfang.
Les mer
Ny generasjon batteriverktøy – kapper betong, granitt, asfalt og stål
30.01.23
Samferdsel
Ny generasjon batteriverktøy – kapper betong, granitt, asfalt og stål
Langs Enebakkveien i Oslo har NCC jobbet med å utvide hovedstadens sykkelveinett. Der kan nå syklister ferdes trygt på en strekning med tosidige sykkelfelt og rød asfalt.
Les mer
Effektive bru- og  trafikktunnelløsninger fra BD Geosyntia
28.11.22
Samferdsel
Effektive bru- og trafikktunnelløsninger fra BD Geosyntia
Multiplate MP 200 flerplaterør er korrugerte, galvaniserte stålplater formet som buer og boltet sammen. Ved å variere buens radius kan det bygges konstruksjoner for mange ulike formål, fra små rør til tunneler for fremføring av vei og jernbane gjennom løsmasser.
Les mer