Effektive bru- og trafikktunnelløsninger fra BD Geosyntia

Multiplate MP 200 flerplaterør er korrugerte, galvaniserte stålplater formet som buer og boltet sammen. Ved å variere buens radius kan det bygges konstruksjoner for mange ulike formål, fra små rør til tunneler for fremføring av vei og jernbane gjennom løsmasser.

Effektive bru- og trafikktunnelløsninger fra BD Geosyntia

Multiplate MP 200 flerplaterør er korrugerte, galvaniserte stålplater formet som buer og boltet sammen, slik at de omfylt med jord danner samvirkekonstruksjoner med stor evne til å bære overliggende jordmasser. Ved å variere buens radius kan det bygges konstruksjoner for mange ulike formål, fra små rør til tunneler for fremføring av vei og jernbane gjennom løsmasser.


Bilde: Kvitfjell - Trafikktunnel under skibakke

Multiplate kan benyttes i lukkede profiler og hvelvbuer, med valgfrie endeløsninger etter behov.

Ski- og gangtunneller

Bilde: Nesfjellet - Ski up and ski down. Trafikk over.


Ski- og gangtunneller har vanligvis en spennvidde på 3-8 m. De blir brukt til å føre myke trafikanter under veier, jernbaner eller skianlegg. Ved god planlegging er det mulig å bygge slike tunneler med bare mindre ulemper for trafikkavviklingen. Brødrene Dahl hjelper deg til å finne den optimale løsningen, siden vi har et stort antall profiler å velge mellom.


Bygge tunnell gjennom eksisterende veifylling

Bilde: Lurslia Nittedal - Undergang under jernbanen.


Dersom man skal bygge en tunnel gjennom eksisterende veifylling kan det bygges i to etapper, slik at bare halve veien stenges om gangen, og trafikkavviklingen kan delvis opprettholdes. Ønsker man å bygge en fylling over eksisterende vei eller jernbane mens trafikken i gang, er hvelvbuer (Kvitfjell, Myrefjell) en god løsning. Ferdig monterte seksjoner løftes inn på ferdigstøpte stripefundamenter og boltes sammen uten å forstyrre trafikken i vesentlig grad. Når dette er fullført blir det foretatt omfylling, komprimering og ferdigstilling på vanlig måte.

Ved sanering av planoverganger på jernbanen kan den komplette tunnelen monteres ved siden av jernbanesporet og løftes inn i løpet av meget kort tid. Dette skal oftest utføres i løpet av 30 timer fra siste tog passerer til trafikken igjen settes på. De anleggstekniske arbeidene omfatter innheising av stålkonstruksjonen, tilbakefylling og komprimering av omfyllingsmasser, legging av skinnegang og annet jernbaneteknisk arbeid.


Vedlikeholdsfri bruløsning som ivaretar bekkebunnen

DJI_0189.jpg

Bilde: Fannrem - Kleivan Bru


Ved å sette en hvelvbue på to stripefundament av betong, så får man en bruløsning som ikke bare ivaretar bekkebunnen, men også er «vedlikeholdsfri». Slike bruløsninger kan fås i fra 6m spenn og opptil forholdsvis store spenn, det mest normale ligger fra 6 til 10m spenn. Det som kjennetegner en slik løsning er dens lave CO2 avtrykk og svært effektive installasjonstid.

 

Kontakt oss 

BD Geosyntia leverer designforslag, hjelper til med godkjennelsesprosessen opp mot Vegdirektoratet, leverer og monterer konstruksjoner i tett samarbeid med utførende entreprenør.

28.11.2022
Brødrene Dahl