Hull i asfalten, sprekker og deformasjoner er ikke bare til irritasjon for enhver bil- eller syklist, de utgjør også en stor fare for trafikanter mange steder. Valg av reparasjons- og rehabiliteringsarbeid kan være avgjørende for et langsiktig godt resultat.
Forleng levetiden med HaTelit asfaltarmering
Hull i asfalten, sprekker og deformasjoner er ikke bare til irritasjon for enhver bil- eller syklist, de utgjør også en stor fare for trafikanter mange steder. Valg av reparasjons- og rehabiliteringsarbeid kan være avgjørende for et langsiktig godt resultat.
HaTelit asfaltarmering ble først brukt i 1971. I dag er HaTelit asfaltarmering en av den mest kjente måten å tilføre styrke til asfalten. Terje Ottesen fra Brødrene Dahl Geosyntia anbefaler at det brukes asfaltarmering som HaTelit ved prosjekter som inneholder rehabilitering av veier, motorveier eller flyplassdekker.
En langsiktig løsning
HaTelit asfaltarmering hindrer at skadene kommer tilbake på veibanen, minsker behovet for ytterligere rehabilitering i ettertid og forlenger levetiden.
– Konvensjonelle reparasjons- og rehabiliteringsarbeid er ofte velmente og fremstår ved første øyekast som en rask og kostnadseffektiv løsning, men på lang sikt er de kanskje ikke det. Skader, såkalte krakeleringsskader, blir raskt synlige på nytt i veibanen og må igjen rehabiliteres. HaTelit asfaltarmering gjør at skadene ikke kommer tilbake og minsker behovet for ytterligere rehabilitering i ettertid, forteller Terje Ottesen.
Enkel installasjon korter ned byggetiden
Enkel installasjonen gir kort byggetid. Dette har også en positiv effekt på trafikkflyten og samfunnsøkonomien ved rehabilitering, da bruk av HaTelit asfaltarmering minsker behovet for omkjøring, stengte veier og trafikkaos.
– Takket være den raske og enkle installasjonen er denne løsningen ikke bare den mest økonomiske og bærekraftige på kort sikt, men også i et lengre perspektiv, mener Terje.
God holdbarhet
– HaTelit asfaltarmering er uslåelig med tanke på dens langsiktige holdbarhet. Takket være det spesielle bitumenbelegget (bitumeninnhold >65%) og en optimal maskevidde viser det seg at HaTelit har en permanent høy limbinding med asfaltlagene. Studier har vist at selv 15 år etter rehabilitering er veien i en tilstand som tilsvarer en full rekonstruksjon, kan Terje fortelle.
Reduksjon av CO2-utslipp
Det at HaTelit asfaltarmering har et mindre materialforbruk og trenger mindre transport, reduserer totalkostnaden med opptil 40 %. Dette gir også en reduksjon på mer enn 24,3 tonn CO2 utslipp per rehabilitert kjørefelts kilometer.
I dag finnes ulike typer HaTelit asfaltarmering for montering på asfalt- eller betongoverflater. En spesielt bærekraftig variant er HaTelit eco som består av 100% resirkulert garn.
HaTelit eco er på ingen måte dårligere enn den klassiske HaTelit C når det gjelder ytelse og sikkerhet, skyter Terje inn.
BD Geosyntia bistår gjerne med teknisk bistand og veiledning til aktuelle prosjekter. Send en mail til geosyntia@dahl.no for mer informasjon.
Økende krav til overvannshåndtering og strengere miljøstandarder gjør at anleggsgartnere og entreprenører i dag må tenke nytt. Én løsning som kombinerer bærekraft med funksjon, er bruk av geoceller til gress- og grusarmering. Disse celleformede plaststrukturene, som legges ut som et rutenett og fylles med jord eller stein, skaper robuste, permeable flater som både tåler belastning og slipper vann gjennom til undergrunnen.
Installasjonen er rask og krever ingen spesialverktøy, men noen praktiske forhold bør være på plass for et godt resultat. Under følger sju nyttige tips til installasjon:
For å sikre at Trenchcoat-rør fungerer optimalt som tette tanker, er det viktig å følge noen grunnleggende prinsipper. Her er syv gode tips som vil hjelpe deg med å oppnå en funksjonell, langvarig og driftssikker tankløsning.
I dagens anleggsbransje, hvor både teknisk ytelse og gjennomføringskraft veier tungt, er det avgjørende å bruke løsninger som kombinerer pålitelighet med effektivitet. Trenchcoat-rør har vist seg å være en robust og fleksibel løsning med bredt bruksområde og tydelige fordeler. Med en stålkjerne som gir høy mekanisk styrke og en plastbasert ytterkledning som beskytter mot korrosjon og kjemisk påvirkning, tilbyr Trenchcoat-rør en optimal løsning for tette tanker i felt.